תנ"ך על הפרק - משלי כט - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

משלי כט

746 / 929
היום

הפרק

אִ֣ישׁ תּ֭וֹכָחוֹת מַקְשֶׁה־עֹ֑רֶף פֶּ֥תַע יִ֝שָּׁבֵ֗ר וְאֵ֣ין מַרְפֵּֽא׃בִּרְב֣וֹת צַ֭דִּיקִים יִשְׂמַ֣ח הָעָ֑ם וּבִמְשֹׁ֥ל רָ֝שָׁ֗ע יֵאָ֥נַֽח עָֽם׃אִֽישׁ־אֹהֵ֣ב חָ֭כְמָה יְשַׂמַּ֣ח אָבִ֑יו וְרֹעֶ֥ה ז֝וֹנ֗וֹת יְאַבֶּד־הֽוֹן׃מֶ֗לֶךְ בְּ֭מִשְׁפָּט יַעֲמִ֣יד אָ֑רֶץ וְאִ֖ישׁ תְּרוּמ֣וֹת יֶֽהֶרְסֶֽנָּה׃גֶּ֭בֶר מַחֲלִ֣יק עַל־רֵעֵ֑הוּ רֶ֝֗שֶׁת פּוֹרֵ֥שׂ עַל־פְּעָמָֽיו׃בְּפֶ֤שַֽׁע אִ֣ישׁ רָ֣ע מוֹקֵ֑שׁ וְ֝צַדִּ֗יק יָר֥וּן וְשָׂמֵֽחַ׃יֹדֵ֣עַ צַ֭דִּיק דִּ֣ין דַּלִּ֑ים רָ֝שָׁ֗ע לֹא־יָבִ֥ין דָּֽעַת׃אַנְשֵׁ֣י לָ֭צוֹן יָפִ֣יחוּ קִרְיָ֑ה וַ֝חֲכָמִ֗ים יָשִׁ֥יבוּ אָֽף׃אִֽישׁ־חָכָ֗ם נִ֭שְׁפָּט אֶת־אִ֣ישׁ אֱוִ֑יל וְרָגַ֥ז וְ֝שָׂחַ֗ק וְאֵ֣ין נָֽחַת׃אַנְשֵׁ֣י דָ֭מִים יִשְׂנְאוּ־תָ֑ם וִֽ֝ישָׁרִ֗ים יְבַקְשׁ֥וּ נַפְשֽׁוֹ׃כָּל־ר֭וּחוֹ יוֹצִ֣יא כְסִ֑יל וְ֝חָכָ֗ם בְּאָח֥וֹר יְשַׁבְּחֶֽנָּה׃מֹ֭שֵׁל מַקְשִׁ֣יב עַל־דְּבַר־שָׁ֑קֶר כָּֽל־מְשָׁרְתָ֥יו רְשָׁעִֽים׃רָ֤שׁ וְאִ֣ישׁ תְּכָכִ֣ים נִפְגָּ֑שׁוּ מֵ֤אִיר־עֵינֵ֖י שְׁנֵיהֶ֣ם יְהוָֽה׃מֶ֤לֶךְ שׁוֹפֵ֣ט בֶּֽאֱמֶ֣ת דַּלִּ֑ים כִּ֝סְא֗וֹ לָעַ֥ד יִכּֽוֹן׃שֵׁ֣בֶט וְ֭תוֹכַחַת יִתֵּ֣ן חָכְמָ֑ה וְנַ֥עַר מְ֝שֻׁלָּ֗ח מֵבִ֥ישׁ אִמּֽוֹ׃בִּרְב֣וֹת רְ֭שָׁעִים יִרְבֶּה־פָּ֑שַׁע וְ֝צַדִּיקִ֗ים בְּֽמַפַּלְתָּ֥ם יִרְאֽוּ׃יַסֵּ֣ר בִּ֭נְךָ וִֽינִיחֶ֑ךָ וְיִתֵּ֖ן מַעֲדַנִּ֣ים לְנַפְשֶֽׁךָ׃בְּאֵ֣ין חָ֭זוֹן יִפָּ֣רַֽע עָ֑ם וְשֹׁמֵ֖ר תּוֹרָ֣ה אַשְׁרֵֽהוּ׃בִּ֭דְבָרִים לֹא־יִוָּ֣סֶר עָ֑בֶד כִּֽי־יָ֝בִ֗ין וְאֵ֣ין מַעֲנֶֽה׃חָזִ֗יתָ אִ֭ישׁ אָ֣ץ בִּדְבָרָ֑יו תִּקְוָ֖ה לִכְסִ֣יל מִמֶּֽנּוּ׃מְפַנֵּ֣ק מִנֹּ֣עַר עַבְדּ֑וֹ וְ֝אַחֲרִית֗וֹ יִהְיֶ֥ה מָנֽוֹן׃אִֽישׁ־אַ֭ף יְגָרֶ֣ה מָד֑וֹן וּבַ֖עַל חֵמָ֣ה רַב־פָּֽשַׁע׃גַּאֲוַ֣ת אָ֭דָם תַּשְׁפִּילֶ֑נּוּ וּשְׁפַל־ר֝֗וּחַ יִתְמֹ֥ךְ כָּבֽוֹד׃חוֹלֵ֣ק עִם־גַּ֭נָּב שׂוֹנֵ֣א נַפְשׁ֑וֹ אָלָ֥ה יִ֝שְׁמַ֗ע וְלֹ֣א יַגִּֽיד׃חֶרְדַּ֣ת אָ֭דָם יִתֵּ֣ן מוֹקֵ֑שׁ וּבוֹטֵ֖חַ בַּיהוָ֣ה יְשֻׂגָּֽב׃רַ֭בִּים מְבַקְשִׁ֣ים פְּנֵי־מוֹשֵׁ֑ל וּ֝מֵיְהוָ֗ה מִשְׁפַּט־אִֽישׁ׃תּוֹעֲבַ֣ת צַ֭דִּיקִים אִ֣ישׁ עָ֑וֶל וְתוֹעֲבַ֖ת רָשָׁ֣ע יְשַׁר־דָּֽרֶךְ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

איש תוכחות וכו'. יש מי שפירש דאיש תוכחות יובן למוכיח ולמי ששומע התוכחות אם למוכיח ר"ל שיוכיח לבני אדם שלא יעשו עבירה פלונית והוא עושה אותה עבירה בסתר ומראה לבני אדם שהוא נקי וצדיק עד שהוא ראוי להוכיח והוא שטוף באותם העבירות ומקשה ערפו. ייעד לו העונש הנמרץ שפתע פתאום ישבר ואין מרפא. ואם לשומע התוכחות ואינו מקבל התוכחה אלא יחזיק בהן באותן העבירות אחר שכבר שמע דהם אסורים חמורים ויש להם עונש כך וכך ועכ"ז לא חזר זה ענשו פתע ישבר ואין מרפא וכמ"ש בגמרא מי שלקה ושנה וכו' עד שכריסו נבקעת:יודע צדיק דין דלים רשע לא יבין דעת. אפשר במשז"ל דא"ה טוענים מעשה שמים עדיף ואם הקב"ה אינו אוהב את הע"ז למה אינו מבטלה וכן אם אוהב את העניים למה אינו מפרנסן. אבל ישראל אנו אומרים מעשה אדם עדיף ולזכותינו ציוה לנו הקב"ה לאבד ע"ז ולפרנס העניים. וז"ש יודע צדיק דין דלים שהקב"ה רוצה לזכות אותנו לפרנסן. ורשע בטענה זו אם אוהב העניים למה אינו מפרנסן אינו נותן צדקה והוא רשע דמזה יבא לעע"ז דאם אינו חפץ בע"ז למה אינו מבטלה ולא יבין דעת דמעשה אדם עדיף ובזה תלוי לעע"ז. א"נ בסגנון אחר בטענת טורנוסרופוס פ"ק דע"ז דיש לנו דין עבדים ואם המלך כעס על עבדו אין לרחם עליו והשיב לו ר' עקיבה דיש לנו דין בנים וכל המרחם על בן המלך יש לו נחת רוח למלך. וז"ש יודע צדיק דין דלים שיש להם דין בנים ומצוה לרחם עליו אבל הרשע לא יבין דעת וסבר דיש לנו דין עבדים והוא רשע דא"כ לא יש תשובה שהתשובה הוא מטעם דיש לנו דין בנים ואב שמחל על כבודו כבודו מחול וזה שסבר דיש לנו דין עבדים לא יש לו תשובה ולכך קראו רשע לא יבין דעת:אנשי דמים ישנאו תם וישרים יבקשו נפשו. פירוש אנשי דמים והם גאים וחריפים להרע ישנאו תם עניו ונוח לבריות וגופם שונא התם כי מדותיו הפך מדות שלהם ונפשם שונא התם דמזלייהו חזי כי הוא יש לו ג"ע והם לגהנם. וישרים הם ענוים יבקשו נפשו פירוש רצונו מבקשים ותאבים לעשות רצונו כי ידעו שהוא בן העה"ב:יסר בנך ויניחך. בעה"ז ויתן מעדנים לנפשך בעה"ב דכל מצוה או לימוד שיעשה יש לך איזה חלק כמש"ל וזהו מעדנים לנפשך והיינו רבותא דאחר מיתה יתן לנפשו מעדנים על שמקיים תורה ומצות:מפנק מנער עבדו. אפשר דהחומר אשר בעפר יסודו וגוף האדם הוא עבד לנפש וגזרת מלך היא שהגוף יעבוד לנשמה והוא מעדן הגוף בנערותו וז"ש מפנק מנוער עבדו שמעדן החומר בנערותו. ואחריתו יהיה מנון שליט שהטבע ימשול עליו ויוציא ימיו במעדנים ולא בעבודת ה':

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך